Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.

Więcej informacji można znaleźć w Polityce Cookies.

Nazwa Wydawanie dowodów osobistych
Opis Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U. z 2010 r., Nr 167, poz.1131 ze zm.), Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2015 r., poz. 212)
Miejsce Urząd Gminy Porąbka
Referat Spraw Obywatelskich
Dom Kultury, piętro I, pok. 12-13
tel. 33 827 28 55
osoba odpowiedzialna:
Joanna Jurczak – inspektor
Informacja Wniosek  o  wydanie  dowodu  osobistego  składa się osobiście w organie dowolnej gminy na terytorium kraju w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego poprzez platformę ePUAP.

Wniosek  składa  osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do  czynności  prawnych  lub  posiadającej  ograniczoną  zdolność  do  czynności  prawnych  ubiegającej  się  o wydanie dowodu  osobistego,  wniosek  składa  rodzic,  opiekun  prawny  lub  kurator  (w  obecności tej osoby, wyjątek stanowią osoby, które  nie ukończyły 5 roku życia).

O  niemożności  złożenia  wniosku  o  wydanie  dowodu  osobistego  z  powodu  choroby,  niepełnosprawności lub innej niedającej   się   pokonać   przeszkody  wnioskodawca  powiadamia  organ  gminy,  który  zapewnia  przyjęcie  wniosku  w miejscu pobytu tej  osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. W przypadku gdy złożenie wniosku o wydanie  dowodu okaże się nieuzasadnione, organ gminy odmawia przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę  oraz  poucza  o  konieczności  złożenia wniosku na ogólnych zasadach (art.26 ustawy o dowodach osobistych).
Wymagane dokumenty 1.  wniosek o wydanie dowodu osobistego,
2.  aktualna, kolorowa fotografia o wymiarach 35x45 mm, przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, odzwierciedlająca w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości, wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu  przedstawiający ją bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
3. dowód lub paszport, a w przypadku osób, które nabyły obywatelstwo polskie – dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość.
Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodoznej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2008 r., Nr 14, poz. 92 ze zm.).
Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyzania, może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wpólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Termin załatwienia sprawy 30 dni
Opłaty Zwolnione z opłat
Tryb odwoławczy W razie odmowy wydania dowodu osobistego odwołanie składa się do Wojewody Śląskiego, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji stronie, za pośrednictwem Wójta Gminy Porąbka.
Uwagi Więcej informacji pod adresem: www.obywatel.gov.pl
Szczegóły publikacji
Szczegóły publikacji
Data ost. zmiany 2017-10-31 11:55:46
Data utworzenia 2016-04-28
Data udostępnienia 2016-04-28 11:03:50
Osoba odpowiedzialna Joanna Jurczak
Udostępnił Patryk Smola